Wednesday 1 March 2017

PERIA KATAK SECARA SEMULAJADI MEMBANTU KENCING MANIS

Image result for peria katak

Peria Katak sangat popular kepada kencing manis. Siapa yang tidak kenal Peria Katak secara semulajadi membantu kencing manis. Ianya boleh dihidangkan dalam pelbagai menu resipi mengikut citarasa masing-masing. Rasulullah SAW bersabda "Allah telah menurunkan penyakit dan ubat serta dijadikan setiap penyakit ada ubatnya, jadi berubatlah (Hadis Riwayat Abu Daud)

Pelbagai khasiat yang terdapat dalam peria katak, ianya dapat membantu pelbagai penyakit. Salah satunya ialah, kencing manis. Rasanya ha? Tentu anda semua tahu Pahit, pahit-pahit itu lah ubat. Peria Katak rendah kalori tetapi padat dengan zat yang berharga. Ia merupakan sumber terbaik vitamin B1, B2, B3 C Magnesium, asid folik, zink, fosforus, mangan, kandungan serat yang tinggi, kaya dengan besi. 
Dua (2) kali ganda beta karotena lebih daripada brokoli, 
Dua (2) kali ganda kalsium berbanding bayam 
Dua (2) kali ganda potassium berbanding pisang.

Selain itu, ia turut mengadungi sebatian seperti insulin yang dikenali sebagai polypeptida P yang dicadangkan sebagai pengganti insulin kepada kencing manis. Kandunga beta karotena dan bahan lain yang terdapat dalam peria katak turut menjadikan ia sebagai buah yang mampu mengurangkan masalah mata dan memperbaiki pengihatan. Jus pahit ini boleh diminum bagi membantu membina sistem imun dan meningkatkan pertahanan tubuh untuk menentang penyakit.

Image result for peria katak


Pernah anda lihat ini dikedai mamak? Ni ok sikit baru lah boleh berjinak-jinak makan peria katak sebab dah tahu khasiat berharganya. 

Image result for resepi peria katak masak lemakPelbagai lagi resepi boleh diperoleh.


Image result for peria katak telur


Jikalau rasa masih tidak mampu untuk mengamalkan peria katak dalam menu harian, ada lagi alternatif lain iaitu resveratrol. Bagaimana untuk mendapatkan resveratrol? Jom klik pada Resveratrol

No comments:

Post a Comment